Kun je RSI-klachten oplossen door veel van houding te wisselen?

Als oorzaak van RSI-klachten, nekklachten en schouderklachten wordt nog wel eens ‘het te lang in één houding zitten’ genoemd. En de oplossing die dan aangedragen wordt is ‘niet te lang in één houding zitten’. Tijdens preventieworkshops horen wij ook wel eens deelnemers zeggen: ”Ik heb geen RSI-klachten want ik wissel vaak van houding”. Maar bij de meeste mensen die wel klachten hebben, helpt het niet om af en toe van houding te veranderen. Hoe kan dat? En wat moet je doen als je toch klachten houdt ondanks dat je veel beweegt?
Klachten kunnen ontstaan door spieren op een onnatuurlijke manier te gebruiken. Zo hebben de nek- en schouderspieren de functie om het hoofd te stabiliseren en hebben ze een ondersteunende werking bij bewegingen van de schouders. Als je bij iedere armbeweging die je maakt je schouders optrekt, span je automatisch je nek- en schouderspieren. Je gebruikt je nek- en schouderspieren dan niet meer voor het stabiliseren en ondersteunen van nek en schouders, maar voor het optillen van de armen. En daar zijn deze spieren niet voor gemaakt – met op den duur klachten in de nek en schouders tot gevolg.

Het maakt in dit geval voor je klachten niet meer uit of je veel beweegt en vaak wisselt van houding. Bij iedere armbeweging zullen de nek- en schouderspieren zich op een onnatuurlijke manier aanspannen, waardoor de klachten aanwezig blijven. Uiteraard zullen de klachten heftiger worden naarmate je een activiteit doet waarbij je je armen veel gebruikt. Bijvoorbeeld bij muizen, typen of autorijden.

Wil je de klachten oplossen, dan zul je moeten leren om de spieren weer in de natuurlijke functie te laten werken. De meeste mensen zijn zich niet bewust van het feit dat zij op een onnatuurlijke manier bewegen. Daarom is het belangrijk allereerst te ontdekken wat er precies mis gaat.

Vervolgens kun je leren hoe je zou moeten bewegen. Daarna is het een kwestie van volhouden, zodat het natuurlijke bewegingspatroon wordt ingetraind.

In onderstaande artikelen kun je meer lezen over het veranderen van bewegingsgedrag.
Een ‘goede houding’ kan RSI-klachten veroorzaken
Oefeningen om je houding te verbeteren
Je schouders ontspannen. Maar hoe?

This entry was posted in Algemeen and tagged , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × drie =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.