Consultant, hoe voorkom je RSI, rugklachten, nekklachten en schouderklachten?

Als consultant heb je te maken met verschillende werkplekken.
Vaak moet je bij de klant aan de slag en word je ergens in een hoekje gezet aan een bureautje dat toevallig nog over is. Niet zelden is dit een oud tafeltje met een versleten stoel waarvan een of meerdere instelmogelijkheden kapot zijn. Je werkt meestal op je laptop zonder los toetsenbord en losse muis. Waardoor je in elkaar gevouwen achter een te hoog bureau komt te zitten. De werkdruk is hoog waardoor je geneigd bent om gespannen te zitten. Je neemt weinig pauzes omdat je denkt dat dat efficiënt is. Al met al de ideale manier om RSI of last van je rug, nek, schouders en armen te krijgen.

Hier volgen een aantal adviezen waarmee je ellende kunt voorkomen.

  • Vraag bij een nieuwe klant meteen om een goed in hoogte verstelbaar bureau. Voel je niet bezwaard om hierom te vragen. Vaak wil je in het begin niet drammerig overkomen en een goede indruk maken bij de nieuwe klant. Maar hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt. Regel het meteen. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Lees voor de juiste instelling van je bureau: Jeetje, wat staat jouw bureau laag

  • Is er echt geen bureau dat laag genoeg kan? Misschien is er dan een voetenbankje dat je kunt gebruiken.
  • Check of je een bureaustoel hebt die in hoogte verstelbaar is en of de rugleuning je goed ondersteunt. Heb je een afgedankte stoel, vraag dan om een betere. Ook hier geldt: Nee heb je en ja kun je krijgen.
  • Zorg dat je zelf altijd een los toetsenbord en losse muis meeneemt. Op deze manier kun je de laptop op de juiste afstand en hoogte zetten, zodat je niet ‘opgevouwen’ achter het schermpje hoeft te zitten. Vooral de platte minitoetsenbordjes zijn erg handig. Deze kun je lekker makkelijk meenemen in je tas. Als je van je werkgever een laptop hebt gekregen zou je er eigenlijk zo’n toetsenbordje bij moeten krijgen.
  • Check de positie van je bureau ten opzichte van de ramen en airconditioning. Het is vervelend om in de brandende zon te zitten. Zeker als je zit te werken met veel tegenlicht:dan moet je met je ogen knijpen om je scherm te kunnen zien. Dat kan hoofd- en nekpijn veroorzaken.
  • Wat doe je in je pauze? Pauze nemen draagt bij aan het voorkomen van klachten … als je in je pauze tenminste op een andere manier beweegt dan achter je laptop. Zit je tijdens het werk met je schouders opgetrokken en je rug krom? Dan maakt het weinig uit als je in de kantine koffie gaat drinken met je schouders opgetrokken en je rug krom. Ga liever wandelen – of nog beter: sporten. Maak van je kantoor een speeltuin.

Wat als het te laat is?
Eigenlijk is het te laat als je eenmaal klachten hebt die niet meer vanzelf overgaan. Het is dan niet voldoende meer om de werkplek aan te passen. Dat komt doordat de klachten in principe niet veroorzaakt worden door de werkplekinstelling.

RSI en de meeste rugklachten, nekklachten en schouderklachten worden veroorzaakt door een onnatuurlijke manier van bewegen.
Als een onnatuurlijke manier van bewegen is geautomatiseerd zul je verkeerd blijven bewegen – ongeacht je werkplekinstelling. Zelfs als je niet aan het werk bent beweeg je dan onnatuurlijk. De klachten gaan dan ook niet vanzelf meer over. Je zult dan moeten leren om weer op een natuurlijke manier te bewegen. De spieren in je lichaam moeten weer in de juiste volgorde en combinatie gaan samenwerken.
Dit is iets waar Interfysiek je in kan begeleiden.

This entry was posted in Algemeen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − drie =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.