Pijnvrij werken met je laptop – hoe je een laptop ergonomisch gebruikt

Bijna iedereen zit tegenwoordig meerdere uren per dag achter zijn laptop. Sommige mensen werken er zelfs iedere dag acht uur of meer mee. Een laptop is natuurlijk handig omdat je deze overal mee naar toe kunt nemen. Maar er kleeft ook een groot nadeel aan – pijn in nek schouders armen en rug. En als je pech hebt heb je er zo veel last van dat je productiviteit er onder lijdt.

Bij rug-, nek-, schouder- en armklachten wordt de oplossing vaak gezocht in af en toe pauze houden, stoppen met werken of pijnstillers slikken. Over het algemeen heeft dit weinig effect of het gaat dermate ten koste van de productiviteit dat de baas er niet vrolijk van wordt.

De reden dat pauze houden of pillen slikken niet helpt is simpel. Je lost het probleem er niet mee op  en dus verdwijnen klachten ook niet. Als je de klachten op wilt lossen zul je de oorzaak moeten aanpakken. De oorzaak van veel klachten bij het werken met de laptop kun je zien door goed te kijken naar hoe mensen zitten en bewegen als ze achter de laptop zitten.

Vrijwel iedereen die aan zijn laptop zit te werken zit of onderuitgezakt of hangt krom voorovergebogen en meestal scheef naar één kant. Beide varianten zorgen er voor dat er een verhoogde spanning op de nek-/schouderspieren ontstaat en dat de armen op het werkblad worden gesteund. Het gevolg is dat de bovenarmen worden geblokkeerd en alleen de polsen en handen kunnen bewegen met als gevolg een overbelasting van de onderarmspieren. Zowel de nek-/schouderspieren als de onderarmspieren gaan snel pijn doen als deze te veel worden aangesproken en weinig tot geen ontspanning meer krijgen.

Een groot deel van de nek- en armklachten kun je voorkomen door de laptop op een ergonomische manier te gebruiken. Hiervoor kun je een paar eenvoudige richtlijnen en hulpmiddelen gebruiken.

Stoel
Heb je een bureaustoel dan kun je de instelling zo optimaal mogelijk maken. De hoogte van de stoel moet zo zijn dat je benen optimaal kunnen ontspannen en je makkelijk rechtop kunt zitten. Probeer dit gewoon even uit door je stoel even wat hoger en lager te zetten en te voelen wanneer je benen het makkelijkst ontspannen. Het kan helpen om je benen wat smaller te zetten zodat je bovenbenen iets naar buiten hangen als ze ontspannen.

Zet je rugleuning zo dat deze je rug goed ondersteunt wanneer je zit met een rechte rug. Vaak komt het voor dat de rugleuning niet goed af te stellen is omdat deze te veel naar achteren weg buigt. Steun dan alleen met je bekken en onderrug tegen de rugleuning. Of plaats een dun kussentje in je bovenrug zodat deze ook contact maakt met de rugleuning

Bureauhoogte
De hoogte van je bureau dient zo te zijn dat wanneer je goed rechtop zit je schouderspieren ontspannen kunnen blijven bij het typen en muizen. Je kunt dan met je armen boven het bureau bewegen zodat je armen vanuit de bovenarmen kunnen worden aangestuurd en je polsen stabiel kunnen blijven. Leg de onderarmen of polsen dus niet op het bureaublad. Dit heeft vaak tot gevolg dat je gaat bewegen vanuit je polsen. Dit kan klachten veroorzaken in de onderarmen, polsen of handen.

Los toetsenbord en muis
Je kunt een normaal toetsenbord nemen of een minitoetsenbord. Een minitoetsenbord heeft twee voordelen. Hij past beter in je tas en omdat het numerieke deel ontbreekt is hij veel smaller. Daardoor kun je de muis dichterbij leggen. Je hoeft je arm dan minder ver opzij te tillen om te muizen. Neem er wel eentje waarbij de letters net zo ver uit elkaar staan als bij een normaal toetsenbord. Anders wordt het een beetje priegelen met typen.

Beeldschermhoogte
Omdat je nu een los toetsenbord en muis hebt kun je het beeldscherm/de laptop ergens op zetten. Een optimale hoogte is zo dat je recht in je scherm kunt kijken als je rechtop zit. Je kunt hiervoor van alles gebruiken, een stapel boeken, een kist of een doos. Er zijn ook speciale beeldschermverhogers voor de laptop maar vaak zijn deze nog niet helemaal voldoende er moet er toch nog iets onder om op de juiste hoogte te komen.

RSI, rugklachten, nekklachten en schouderklachten voorkomen

Voorbeeld van een juiste instelling

Zit je met je laptop vaak op verschillende plekken zoals in een cafe, op het vliegveld of aan een willekeurige tafel? Dan zal je vaak niet veel kunnen doen aan de bureauhoogte en de stoelinstelling. Zorg dan dat je in ieder geval een los toetsenbord en een beeldschermverhoger bij je hebt. Dan kun je toch nog redelijk zitten. Als dit niet lukt, kan je de laptop alsnog op je schoot zetten. Zorg er dan iig voor dat je recht op zit, met je schouders ontspannen en beweeg je armen dan vrij over het toetsenbord. Niet steunen dus.

Pas deze tips zo veel mogelijk toe en je zult merken dat het echt verschil maakt!

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + zestien =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.