Rug-, nek,- of schouderklachten – beweeg je wel genoeg?

In de auto naar het werk en dan de hele dag achter de computer of zitten vergaderen. ‘s Avonds heb je dan alleen nog maar zin om op de bank neer te ploffen en met je tablet of telefoon te spelen of misschien televisie te kijken. Wie kent het niet. Dit is dan ook wat de meeste mensen doen. Het gevolg is dat je op een dag veel te weinig en ook nog eens veel te eenzijdig beweegt. Met als gevolg aan het einde van de dag een pijnlijk gevoel in je onderrug nek en schouders. Het gevolg daarvan is dat je nog minder zin hebt om te bewegen waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Te veel zitten kan er voor zorgen dat je verkeerd gaat bewegen. Als je goed beweegt betekent dit in grote lijnen dat je je rug zo veel mogelijk recht houdt en je schouders ontspannen. Dit geldt bij zowel zitten, staan als lopen. Je zult echter merken dat hoe minder je beweegt hoe meer je de neiging hebt om met je rug in te zakken en krom te gaan zitten. Als je dat maar vaak genoeg doet en lang genoeg volhoudt dan weet je na verloop van tijd niet meer hoe je je rug recht moet maken. Het gevolg is dat je altijd krom zit met je schouders aangespannen waardoor er een verhoogde belasting op de rug en schouders ontstaat. Dat kan mede de oorzaak zijn van rug-, nek-, en schouderklachten.

Wat is voldoende bewegen? Dat is best lastig om goed aan te geven. Volgens het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen is een half uur per dag matig intensief bewegen voldoende.

Dit lijkt in ieder geval voldoende voor een redelijke conditie maar het zegt natuurlijk niet zoveel over hoeveel je zit op een dag. En juist het langdurig zitten blijkt erg nadelig voor de gezondheid (Dunstan e.a. 2010)

Alhoewel nog niet helemaal duidelijk is hoeveel zitten precies slecht voor je is heeft de japanse arts Yoshiro Hatano al in de jaren 60 aangetoond hoeveel bewegen in ieder geval goed voor je is. Hij ontdekte dat mensen die minimaal 10000 stappen per dag maken een beduidend betere gezondheid hebben dan mensen die minder bewegen. Als je er nu voor zorgt dat je deze 10000 stappen verdeeld over de dag en ook nog een vijf dagen per week matig tot intensief beweegt dan zit je zeker in de richting van wat voldoende is.

Hoe weet je hoeveel je loopt op een dag? Als je dat precies wilt weten kun je een stappentellen gaan dragen die houdt precies bij hoeveel stappen je maakt. De nieuwere modellen van de Iphone hebben standaard een stappenteller die een aardige indicatie geeft van hoeveel je beweegt. Hou het maar eens bij en kijk of je die 10000 stappen kunt halen op een dag. Je zult merken dat je je beter gaat voelen als je voldoende beweegt. En als je een beetje geluk hebt heeft het meteen een positief effect op je fysieke klachten. Heb je echter  toch nog pijn in je rug, schouders of armen dan kun je altijd een afspraak maken bij Interfysiek om de manier waarop je beweegt eens onder de loep te nemen.

 

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − 5 =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.