Kun je met je ademhaling nek- en schouderklachten oplossen? – en stress?

Het ontstaan van nek-, schouderklachten gaat niet zelden samen met een periode van stress en/of frustratie. Mentaal ongemak kan zorgen voor een hogere spierspanning in bijvoorbeeld de nek en schouders. Andersom zorgen lichamelijke klachten er voor dat je niet lekker in je vel zit. De klachten kunnen zo ernstig zijn dat deze de focus op het werk beïnvloeden. En als het werk daardoor niet op tijd afkomt kan dat weer stress opleveren. Zo zit je voor je het weet in een vicieuze cirkel van stress en klachten.

Vaak wordt gedacht dat stress de oorzaak is van de klachten en dat het werk de oorzaak is van de stress. Er zijn ook veel mensen die vinden dat stress er nou eenmaal bij hoort en dat er niets aan te doen is. Het gevolg hiervan kan zijn dat je eigenlijk altijd gestrest bent en lichamelijk nooit echt klachtenvrij.

Bij Interfysiek gaan we ervan uit dat de manier waarop je beweegt een belangrijke oorzaak is van lichamelijke klachten en dat stress een beïnvloedende factor is. Mensen die goed bewegen en ook stress hebben zijn minder vatbaar voor rug-, nek-, en schouderklachten dan mensen die ‘slecht’ bewegen en ook stress hebben.

Een belangrijke factor die beïnvloed wordt door zowel stress als de manier waarop je beweegt is je ademhaling. Als je gestrest bent zal je ademhaling versnellen en tevens zal je ‘hoger’ gaan ademen. Hierdoor zullen bij het inademen de nek- en schouderspieren worden geactiveerd. Bij een normale ademhaling is dit niet het geval. Daarnaast zitten veel mensen ingezakt achter de computer met de onder- en bovenrug gebogen waardoor de buik en ribbenkast in elkaar gedrukt worden. Ook daardoor zal de ademhaling meer omhoog gaan. Dit kan een van de oorzaken zijn van pijnlijke nek- en schouderspieren.

Het mooie is dat het mes aan twee kanten snijdt. Je kunt je ademhaling namelijk inzetten om zowel stress als spierspanning positief te beïnvloeden. Als het lichaam in een ‘stress modus’ zit dan heeft dit invloed op de ademhaling en de spierspanning. Maar je kunt het lichaam uit de ‘stress modus’ halen door bewust goed te ademen. Dat kun je als volgt doen.

  • Zet je voeten plat op de grond en laat je benen ontspannen.
  • Ga recht op je zitbotten zitten en laat je schouders ontspannen hangen. Als het goed is kun je je buik nu ook ontspannen.
  • Je ademhaling begint bij de onderste ribben (spreiden van de ribben) waarna meteen je buik naar voren komt. Adem in door de neus.
  • Bij het uitademen ontspannen de ribspieren weer en zakken weer terug tot een ontspannen positie. Uitademen kan door de neus of de mond. De uitademing duurt iets langer dan in inademing. Na het uitademen volgt een pauze moment. De verhouding inademen – uitademen – rust is 2 – 3 – 1 .

Als je rustig zit is 6 tot 10 keer ademhalen per minuut voldoende. Koen de Jong geeft hier bij Sportrusten een mooie uitleg over.

Als je dit 2 tot 3 keer per dag 10 minuten doet is de kans groot dat je meer ontspannen wordt en dat de spanning op je spieren af neemt. Probeer het maar eens uit!

Note: bij fysieke klachten adviseren wij om contact op te nemen met de huisarts of  medisch specialist om een juiste diagnose te stellen.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf − vier =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.