Moet je met RSI-klachten rust houden?

Een pijnlijk gevoel in de nek, schouders, armen of handen komt vaak opzetten tijdens of na een drukke periode. Een deadline kan soms nog net gehaald worden door het slikken van pijnstillers maar daarna is het helemaal mis. De pijn kan zo heftig zijn dat je geen kopje meer kan optillen. In veel gevallen zal de pijn na een paar dagen rust weer reduceren tot een niveau waarop de dagelijkse activiteiten weer voortgezet kunnen worden. Maar bij sommige mensen blijft de pijn aanwezig of komt weer opzetten zodra de belasting toeneemt. Er zit dan niets anders op dan je ziek te melden en thuis te gaan zitten. Maar hoe wordt je dan uiteindelijk weer beter?

Vooral als de pijn steeds heftiger wordt zodra de belasting toeneemt kun je het gevoel krijgen dat lichamelijke belasting slecht is. Het gevolg kan zijn dat je steeds minder gaat doen en bang wordt om te bewegen. Als de klachten dan nog niet verdwijnen kan het zijn dat je nog minder durft te bewegen. Als dit langere tijd aanhoudt kan dat serieuze gevolgen hebben. Zo zal als gevolg van de bewegingsarmoede je spierconditie snel achteruit gaan, de doorbloeding minder worden en het uithoudingsvermogen afnemen. Werken lukt niet meer en zelfs je sociale leven kan er onder gaan lijden.

Gelukkig komt het lang niet altijd zo ver. Maar het kan zeker handig zijn om te weten wat je wel moet doen als je last krijgt van RSI-klachten. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de klachten niet veroorzaakt worden door je werk. Mogelijk worden de klachten wel veroorzaakt door de manier waarop je werkt en bijvoorbeeld door je hoe je je computer gebruikt. Ook is het belangrijk om je te beseffen dat normale lichamelijke belasting niet gevaarlijk is en ook geen blijvende schade zal veroorzaken.

In eerste instantie is het daarom essentieel dat je zoveel mogelijk normale activiteiten blijft doen. Waarschijnlijk zijn je klachten voor een belangrijk deel veroorzaakt door verkeerde bewegingsgewoontes waarvan je je niet bewust bent. Beeldschermwerkers met klachten in de nek, schouders of armen bewegen vaak te veel vanuit de polsen en onderarmen en gebruiken de bovenarmen te weinig.
Hierdoor ontstaat er overmatige spanning op de onderarmspieren. Omdat de bovenarmen te weinig worden gebruikt, worden ook de nek en schouderspieren overmatig belast. Hierdoor kunnen klachten ontstaan.

Hoe vaker je een verkeerde beweging maakt hoe eerder het pijn gaat doen. Dit is ook de reden dat juist computerwerk vaak tot klachten leidt. Bij computerwerk worden in korte tijd veel herhalingen gemaakt. Beweeg je tijdens het computeren verkeerd dan maak je dus ook veel verkeerde bewegingen. Als je grotere bewegingen maakt, zoals bijvoorbeeld bij ramen zemen, tennissen, stofzuigen, zwemmen, tuinieren dan maak je minder herhalingen en de beweging wordt vaak ook automatisch al wat beter uitgevoerd.

Als je geluk hebt stimuleer je door het uitvoeren van grotere bewegingen ‘een goede manier van bewegen’ wat zich ook weer vertaalt naar het computerwerk. Als dat lukt dan zullen de klachten vanzelf afnemen. Gaan de klachten niet vanzelf over dan beweeg je waarschijnlijk nog steeds niet goed. Het is dan sowieso verstandig een specialist in te huren die je kan te leren hoe je goed moet bewegen.

Maar blijf vooral zo veel mogelijk actief!!! 

Note: bij fysieke klachten adviseren wij om contact op te nemen met de huisarts of  medisch specialist om een juiste diagnose te stellen.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 5 =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.