Pijn in mijn pols – heb ik een andere muis nodig?

Pijn in de pols, onderarm en elleboog. Dit zijn klachten die voor menig beeldschermwerker zeer herkenbaar zijn. Vaak gaat het gepaard met koude handen, tintelingen en kracht of gevoelsverlies. De klachten komen meestal opzetten tijdens het pc werk.
Hand muis toetsenbord
Een oplossing wordt vaak gezocht in het aanschaffen van een ergonomische muis, rust, massage of pijnstillers. Meestal geeft dit kortdurend verlichting maar als de werkzaamheden weer worden opgepakt komen de klachten vaak terug.

In deze nieuwsbrief gaan we in op de ergonomische muis. Met een ergonomische muis wordt meestal een muis met een aangepaste vorm bedoeld. Soms met een trackball om de muiscursor over het beeldscherm te laten bewegen. De bedoeling van sommige muizen is om de pols stabieler te maken en bij andere muizen is het de bedoeling om de arm meer rust te geven.
Helaas lukt dit maar zelden en worden de klachten niet minder of ze verplaatsen naar een ander lichaamsdeel. In plaats van in de pols krijg je dan bijvoorbeeld pijn in je schouder.

Klachten in de pols worden vaak veroorzaakt door het overmatig buigen van de pols. Als gevolg hiervan worden de spieren, banden en pezen in en rondom de pols overmatig belast. Hierdoor kan een overbelasting ontstaan wat vervolgens pijn gaat doen. Die pijn is niet zomaar weer verdwenen omdat het overmatig buigen van de pols in stand blijft.

Het buigen van de pols is meestal het gevolg van de manier waarop de bovenarm gebruikt wordt. De bovenarm wordt door veel beeldschermwerkers onvoldoende gebruikt daardoor de pols moet compenseren. De beweging die eigenlijk in de bovenarm zou moeten plaatsvinden wordt dan in de pols gemaakt. De reden dat de bovenarm te weinig wordt ingezet komt vaak doordat de schouder te veel naar voren of naar achteren staat. Dit is vaak weer een gevolg van de stand van de bovenrug. Het mag duidelijk zijn dat een muis die de pols stabieler maakt er niet voor zorgt dat de arm goed gebruikt gaat worden en al helemaal niet dat de schouder en bovenrug in de juiste positie komen. Met andere woorden, de kans is groot dat een ergonomische muis de klachten niet gaat oplossen.

Als je het probleem wel wilt oplossen zul je dus moeten kijken naar waar de oorzaak van het probleem ligt. Zit dit in de stand van de wervelkolom dan zul je dus beter moeten gaan zitten. Het gevolg daarvan is dat je schouder beter komt te staan en de functie van je bovenarm verbetert. Als je dan ook nog zorgt dat stoel goed ingesteld staat en je bureau op de juist hoogte dan kom je waarschijnlijk een stuk verder dan met een ‘raar’ gevormde muis.

Tot slot nog twee tips voor het instellen van je stoelhoogte en je bureauhoogte

Tip 1. De hoogte van de bureaustoel
Stel de hoogte van je stoel zo in dat je voeten goed plat op de grond kunnen staan. De hoogte van de stoel moet zo zijn dat je benen optimaal kunnen ontspannen en je makkelijk rechtop kunt zitten. Probeer dit gewoon even uit door je stoel even wat hoger en lager te zetten en te voelen wanneer je benen het makkelijkst ontspannen. Het kan helpen om je voeten wat smaller te zetten dan heupbreedte zodat je bovenbenen iets naar buiten hangen als ze ontspannen.

Tip 2. De bureauhoogte
De hoogte van je bureau dient zo te zijn dat wanneer je goed rechtop zit je schouderspieren ontspannen kunnen blijven bij het typen en muizen. Je kunt dan met je armen boven het bureau bewegen zodat je armen vanuit de bovenarmen kunnen worden aangestuurd en je polsen stabiel kunnen blijven. Leg de onderarmen of polsen dus niet op het bureaublad. Dit heeft vaak tot gevolg dat je gaat bewegen vanuit je polsen. Dit kan klachten veroorzaken in de onderarmen, polsen of handen.

 

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + 6 =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.