Nek- en schouderklachten? Laat je schouders hangen

Een vervelend zeurend gevoel in je nek, schouders en armen aan het einde van een werkdag. Bijna iedereen kent het wel. Vooral als de werkdruk hoog is en er is weinig tijd voor ontspanning. Dan steken dit soort klachten de kop op. Een veel gehoorde tip is ‘zorg voor een goede houding, dus borst naar voren en schouders naar achter’. Maar wist je dat dat vaak helemaal niet goed is? Bij veel mensen zorgt dit juist voor te veel strekking in de bovenrug. Het maakt de spanning op je schouders alleen maar erger.

Als je niet goed zit en je schouders en nek staan te veel op spanning dan zit de oorzaak meestal niet in je schouders maar ‘een etage lager’. Namelijk je bekken en onderrug. Als je goed met je bekken rechtop zit dan zit je op je zitbotten en is er een lichte holling in de onderrug. Dat noemen we de lordose. In de bovenrug zit een lichte bolling, de kyfose. Als deze holling en bolling aanwezig zijn dan kunnen de schouders losjes hangen en staan dan automatisch recht. Voor veel mensen voelt dat iets afhangend maar dat is dus normaal! Het gevolg is dat de nek- en schouderspieren lekker ontspannen blijven.

Probeer het maar eens uit. Zet je bekken recht en laat je schouders hangen! Mocht het zo zijn dat je schouderspieren gaan rekken dan komt dat door de opgebouwde spanning en verkorting van de spieren. Dat verdwijnt als je het lang genoeg volhoudt.

P.s. het zou kunnen dat je na deze aanpassing je werkplek opnieuw moet instellen. Houd hier rekening mee.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

3 Reacties op Nek- en schouderklachten? Laat je schouders hangen

  1. Rob Boonstra schreef:

    Goed stukje collega!
    Informatie voor pt vaak meer zinvol dan fysieke inspanningen van therapeut, coachen is zo belangrijk!!
    Succes met je werk!

  2. Jet Derks schreef:

    Mee eens, maar je vergeet een ding: het hoofd. Als je hoofd in anteropositie is (vaak bij zitten) komt er alsnog spanning op de nek / schoudermusculatuur. Hoofd boven je romp dus. Je krijgt dan een lichte thoracale strekking en de scapulae gaan vanzelf over de ribben iets naar beneden en iets in adductie zonder extra inspanning, maar doordat de stand van de TWK en ribben is gewijzigd. Nek en schouders ontspannen vanzelf. Zelfs bij een iets passievere zithouding. Hiermee bedoel ik wel op de zitbotjes maar meer aan de achterkant dan aan de voorkant, zodat de lordose verstreken is. Voordeel: meer lumbale ontspanning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 3 =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.