Artikel: Thuis werken – werkplek goed ingesteld? – Dan wordt het tijd om goed te gaan zitten!

Bij pijn in nek, schouders en armen door te lang en intensief achter de laptop zitten denken de meeste mensen dat het door de instelling van de werkplek komt. Ze gaan dan de instellingen aanpassen of hulpmiddelen kopen zoals een ergonomische muis of een aangepaste stoel. Vaak zonder dat dit veel helpt. De klachten blijven of worden zelfs erger.

Natuurlijk is het belangrijk om je werkplek goed in te stellen. Een verkeerde instelling zorgt voor bewegingsdwang. Dat betekent dat de werkplek er voor zorgt dat je verkeerd gaat zitten. Daarbij ga je spieren in je lijf zo gebruiken dat je er last van krijgt. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is een te hoog bureau en een te laag beeldscherm. Iets wat je automatisch krijgt als je je laptop op de keukentafel zet en daar op gaat werken. Je hoofd gaat naar het scherm waardoor je krom gaat zitten terwijl je tegelijk je schouders optrek omdat het bureau te hoog staat. Het is dus zeker van belang om je werkplek goed in te stellen.

Als het bureau te hoog staat en het beeldscherm te laag dan is het moeilijk om goed te gaan zitten

Als het bureau te hoog staat en het beeldscherm te laag dan is het moeilijk om goed te gaan zitten

Wil je effect hebben van de goed ingestelde werkplek dan is het essentieel om goed te gaan zitten. Doe je dat niet dan hou je het probleem in stand en blijven de klachten. Zo is het bijvoorbeeld op een goed ingestelde werkplek net zo goed mogelijk om krom te gaan zitten met je schouders opgetrokken, en als je recht kunt zitten met je schouders ontspannen op een slecht ingestelde werkplek dan kun je allicht toch je klachten onder controle houden. Maar goed zitten, hoe doe je dat?

Als je goed wilt gaan zitten kun je dat op de volgende manier doen:

  • Zet je voeten plat op de grond en probeer je benen zo optimaal mogelijk te ontspannen. Pas eventueel de stoelhoogte aan zodat dit makkelijker gaat.
  • Zet je billen achter in de stoel tegen de rugleuning zodat je bekken rechtop staat met je onderrug licht hol. Indien mogelijk met je onderrug en bovenrug ondersteunt. Maar je kunt ook recht zitten zonder steun. Als je dat doet zorg dan dat je schouders recht boven je heupen staan.
  • Zorg dat je bovenrug ontspannen op je onderrug staat. Licht bol in de bovenrug.
  • Schouders ontspannen. Dus niet naar achter trekken! En ook je borstbeen niet naar voren trekken! Hierdoor ga je overstrekken en komen je schouders juist op spanning.
  • Pas je rugleuning zo aan dat deze de neutrale vorm van de wervelkolom ondersteunt. Beweeg je armen vanuit de bovenarmen. Zit je goed dan kun je je armen bewegen zonder dat je schouders aanspannen.

Als het je lukt om goed te gaan zitten en je kunt dit op verschillende plekken toepassen, zoals aan je bureau, op de bank of op de keukenstoel dan zal je minder snel klachten krijgen. Ook als de werkplek niet helemaal optimaal is ingesteld. Uiteraard raden we dit niet aan want je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je de werkplek wel goed instelt.

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf − tien =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.