Nekklachten als je achter je computer zit? Leer anders staan en lopen!

Een vervelend pijnlijk en stijf gevoel in je nek en schouders als je de computer of IPad gebruikt. Veel mensen hebben er last van. Het kan gepaard gaan met tintelingen en uitstraling in de armen en soms ook koude handen. De oorzaak van de pijnklachten is meestal een overbelasting van de spieren. Uitstraling, tintelingen en koude handen zijn meestal een gevolg van afknelling van zenuwen en bloedvaten.

Maar waarom krijgt de ene persoon wel en de ander geen klachten? Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je klachten krijgt. We zullen nu een belangrijke oorzaak bespreken waar je zelf iets aan kunt doen. Als je ‘goed’ beweegt dan gebruikt je je spieren op de manier waarvoor ze bedoeld zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat je nek- en schouderspieren ontspannen kunnen blijven tijdens pc of iPad gebruikt. Een belangrijke voorwaarde voor het ontspannen houden van deze spieren is dat je wervelkolom in de natuurlijke curven staat. De natuurlijke curven zijn een lichte holling in de onderrug, lichte bolling in de bovenrug en weer een lichte holling in de nek. Heeft de wervelkolom deze vorm dan kunnen de schouders ontspannen op de ribbenkast rusten( zie afbeelding 1). Zodra de vorm van de wervelkolom veranderd zoals bijvoorbeeld in afbeelding 2 dan neemt de spanning op de nek- en schouderspieren toe. Als je dat langere tijd zo blijft doen dan kan dat klachten veroorzaken.

Zitten en staan zonder klachten

Afbeelding 1.

RSI, rugklachten, nekpijn, schouderklachten en koude handen - zitten en staan

Afbeelding 2.

Als je, zodra je stopt met je computerwerkzaamheden, je wervelkolom weer in de natuurlijke curven zet dan kunnen de spieren weer ontspannen. En kunnen de klachten zelfs verdwijnen. Maar wat als dat niet het geval is? Dus als je ook tijdens staande en lopende activiteiten je wervelkolom te veel strekt of buigt dan blijven de nek- en schouderspieren aangespannen. Dan staat er dus de hele dag te veel spanning op deze spieren. Denk je even rust te nemen van het computeren door even een stukje te gaan lopen dan geldt dat dus niet voor je nek-, schouderspieren want die blijven aangespannen. Dat kan klachten veroorzaken die ook niet zomaar meer overgaan.

Wil je de oorzaak van dit probleem aanpakken dan zul je dus weer moeten leren bewegen met de wervelkolom in de natuurlijke curves. Niet alleen zittend maar tijdens alle activiteiten die je uitvoert. Dus ook staand en lopend.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees ook de onderstaande artikelen

Wat is goed zitten? – als je klachten wilt voorkomen?

Krijg je RSI-klachten door de computer? Of ligt de oorzaak ergens anders?

RSI/CANS klachten en het formaat van je toetsenbord

This entry was posted in Algemeen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 2 =

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.